با افزایش قیمت کالاها و نرخ دلار، اپراتورها هم نرخ بستههای اینترنت موبایل را افزایش دادهاند. گفته شده که قیمت تعیین شده برای بستههای موبایل بیش از کف تعیین شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. این افزایش چند هفتهای است که اتفاق افتاده است.
دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی: مشکلات مردم تنها منحصر به تورم، رکود و مایحتاج اولیه زندگی نیست بلکه فشارهای مختلفی برگرده خانوادهها هست و سنگینی میکند. یکی هم به عملکرد برخی اپراتورها بازمیگردد.
این روزها با هرکس روبه رو میشویم با انتقادها و گلایههایی از طرف کاربران اپراتورهای اول و دوم مواجه میشویم. خدمات سنتی و اینترنتی همراه اول و ایرانسل که 96 درصد جمعیت کشور را در برمیگیرد، به دلیل انحصاری بودن، به شکل ناجوانمردانهای و به انحاء مختلف جیب مردم را هدف گرفته است.
یک کاربر میگوید وقتی خط اعتباری خود را برای تماس معمولی شارژ میکنم دقیقا بعد از شارژ 40 درصد اعتبار خریداری شده کسر میشود.
یک کاربر دیگر که از خط اعتباری همراه اول استفاده میکند چند پیامک را به خبرنگار دیدارنیوز نشان میدهد.
یکی دو نمونه از پیامکهای ذکر شده را در معرض نگاه و قضاوت خوانندگان قرار میدهیم:
دو مورد بالا فقط نمونهای از انبوه پیامکهای دریافتی است و در حالی برای کاربران همراه اول ارسال میشود که شخص خدمت گیرنده هرگز تقاضای چنین خدمتی را نکرده است.
شمارههای 4 رقمی و 6 رقمی که چنین پیامکهایی را میفرستند، به ظاهرگزینهای (off) را هم برای لغو عضویت معرفی میکند ولی پس از ارسال آن گزینه توسط کاربر و برای خروج از سرویس، با یک گزینه جدید مواجه میشود. بدیهی است با ارسال هر پیامک، مبلغی از حساب کاربر کسر میشود.
سوالی که اینجا پیش میآید این است که چه باید کرد؟ کسانی که اینگونه کلاه برداری میکنند خوب میدانند کاربر شاکی برایش صرف نمیکند پیگیری قضایی کند.
یکی از کاربران میگوید، وقت نمیکنم پیگیری کنم، اگر هم پیگیری کنم اعتمادی به نتیجهبخش بودن آن نیست.
سردرگمی کاربران بستههای اینترنتی
در حال حاضر اگر قصد خرید یکی از بستههای اینترنتی از اپراتورهای همراه اول ایرانسل را داشته باشید، شاید از تغییرات اعمالشده شوکه شوید. این در حالی است که بهتازگی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه خود، شیوهای جدید را برای محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت مصوب کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف شد این مصوبه را از اول شهریورماه اجرایی کند. در این شیوه جدید برای اندازهگیری میزان مصرف پهنای باند، ۵ درصد پیک ترافیک غیرمتعارف را حذف میکنند. این در حالی است که قبلاً روال محاسبه پهنای باند توسط زیرساخت، بدون در نظر گرفتن پیک غیرمتعارف بود.
روند تغییر محاسبه ترافیک در حالی است که حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحبتهای خود اشاره کرد: «اینطور که گفتهشده که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ پهنای باند مصرفی اپراتورها را ۲۰ درصد کاهش میدهد، درست نبوده است. چراکه در این مصوبه، فقط روش محاسبه پهنای باند اینترنت را تغییر داده و برای آن مدل استاندارد تعریف کردیم.».
این استاندارد جدید باعث شده است اپراتورها در صفحات مربوط به خرید، تغییراتی را اعمال کنند. در اپراتور ایرانسل برای انتخاب بسته یکماهه، هیچ بستهای بهصورت کامل برای یک ماه وجود ندارد و شما مجبور هستید با هزینهای بیشتر بستهای را انتخاب کنید که برای آن بازهای شبانه نیز در نظر گرفته شده است. پس شما بهاجبار به سراغ بستههای دو ماهه خواهید رفت اما این گزینه برای انتخاب بستههای اینترنت دو ماهه بهصورت کلی حذف شده است و هیچ پکیجی برای دو ماه در نظر گرفته نشده است. پس به سراغ بستههای سهماهه خواهید رفت. در بخش بستههای سهماهه، با توجه به تغییرات اعمالشده، شاهد افزایش حدود ۴۰درصدی در قیمت هستیم. البته این افزایش حدود ۴۰ درصدی شامل ۹ درصد ارزشافزوده هم میشود.
هر روز یک نرخ و پکیج متفاوت
با افزایش قیمت کالاها و نرخ دلار، اپراتورها هم نرخ بستههای اینترنت موبایل را افزایش دادهاند. گفته شده که قیمت تعیین شده برای بستههای موبایل بیش از کف تعیین شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. این افزایش چند هفتهای است که اتفاق افتاده است.
در ابتدا همراه اول نرخ بستههای کوتاهمدت روزانه و هفتگی را افزایش داد و بستههای شبانه بدون کاربرد و در ظاهر هدیه را به کاربران ارائه نمود. ایرانسل نیز قیمت تمامی بستههای اینترنتی و بستههای پرمصرف طولانیمدت خود را افزایش داد.
علاوه بر ایرانسل و همراه اول، اپراتور رایتل هم افزایش قیمت داشته اما نسبی. به گفته کاربران، قیمتهای فعلی این اپراتور در برابر دو اپراتور دیگر، حق انتخاب بیشتری به مخاطبان میدهد.
در این میان شرکتهای ارائهدهنده اینترنت ثابت به دلیل محبوبیت بیشتر اینترنت موبایل گلایه کردند و برای به دست آوردن کاربران بیشتر «خواستار افزایش تعرفه اینترنت موبایل» شدهاند.
حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص افزایش تعرفههای اینترنتی اعلام کرد که چارچوب مقرراتی برای تعرفهها کاملاً رعایت شده است. در یک دوره میزان تعرفهها به کف قیمت نزدیک بود و با توجه به شرایط اقتصادی، اپراتورها به این نتیجه رسیدند که تعرفههای اینترنتی را بالا ببرند.
وی تأکید کرد که بررسی اولیه در قاب رگولاتور نشان میدهد این افزایش تعرفه توسط اپراتورها خلاف مقررات نبوده ولی باید ملاحظات مردمی در آن نیز دیده شود!
حذف بستههای مکمل شبانه
بستههای شبانه که برای جذاب شدن بستههای عادی در نظر گرفته شده عملا برای اکثر کاربران بلااستفاده است. این در حالی است که به گفته جوشقانی، بستههای شبانه یک نوع هدیه محسوب میشوند اما شاید از نظر رفتاری و فرهنگی مناسب محدوده سنی نوجوانان و جوانان نباشد. وی ادامه داد که حذف بستههای اینترنت شبانه در دستور کار قرار گرفته و به تدریج حذف خواهند شد.
انحصار بازار تلفن همراه دو اپراتور موجب شده کاربران ایرانی انتخابی نداشته باشند
در این رهگذر دریافت کنندگان خدمات به ناچار باید به تصمیمات بیسروصدا وغیررقابتی همراه اول و ایرانسل تمکین کنند. به نظر میرسد اپراتورهای اول ودوم متوجه بی پناهی کاربران هستند و بدون نگرانی و ظاهرا بدون هیچ نظارت واقعی، بدون در نظر گرفتن رضایت مشتری و به بهانههای ضعیف، مشغول ناراحت کردن مشترکهای خود هستند.
از جمله مواردی که در ابتدای گزارش نیز به آن پرداخته شد پیامکهای دریافتی از طرف شمارههای 4 رقمی و6 رقمی است. این مورد بخصوص یک جیببری آشکار است.
ممنون از انتشار مطلب فوق العاده مفیدتون .